De eerste maanden, soms wel jaren, is het afwachten of je business het hoofd boven water kan houden. En hoewel de zaken vaak op het eerste zicht goed lijken te gaan, hangt in financieel moeilijke tijden het zwaard van Damocles bij veel ondernemingen dreigend boven het hoofd. Hoe je Damocles een poepje laat ruiken en voor meer financiële stabiliteit zorgt in je onderneming, dat lees je hier.
Maak gebruik van online mogelijkheden
Je haalt heel wat voordeel uit je online een sterke positie aan te meten. Als je ‘t goed aanpakt, komt het zowel je imago als je klantenbestand ten goede. Je zou wel gek zijn als je je in het digitale tijdperk online niet laat zien. Geen enkel bedrijf dat zich enkel nog concentreert op een fysieke winkel en het online verhaal links laat liggen. Logisch, want het geeft je onderneming een uitermate geschikt podium om doelgericht te communiceren. Je website, enkele sociale mediakanalen en je e-mail zijn ideale platformen om je kwaliteiten, waarden en aankomende activiteiten aan je publiek kenbaar te maken. Maar ook CTA’s die de klant meteen doorsturen naar de KBC knop voor een betaling kunnen je online verkoop doen stijgen. Online marketing heeft mogelijkheden zat en het hoeft je niet eens zoveel te kosten. De return on investment (ROI) ligt – mits een doordacht plan – bijzonder hoog. Veel potentieel dus om jouw onderneming te doen groeien en voor die felbegeerde financiële stabiliteit te zorgen.
Houd wanbetalers onder controle
Een helder en debiteurenbeheer is een zegen. Wanbetalers zullen er altijd zijn, volledig verhelpen zal dus niet kunnen, maar een goede opvolging maakt echt een wereld van verschil. Kies daarom een goede partner in credit management. Tijdig herinneringen en aanmaningen sturen, opvolgen en eventueel afbetalingsplannen geven je grip op de situatie.
Hou een heldere kijk op je financiële toestand
Naast debiteurenbeheer is het beslist verstandig om een boekhouder onder de arm te nemen. Boekhouders heb je in alle soorten en maten. Kies iemand die weet heeft over jouw sector of niche en iemand waarmee het klikt. Dat is minstens zo belangrijk als de juiste kennis. Je boekhouder weet immers vaak meer over je bedrijf dan jijzelf en geeft jou inzicht in het hele financiële plaatje. Je zou kunnen zeggen dat je boekhouder de hartmonitor van jouw bedrijf is. Hij of zij houdt je hartslag nauwlettend in de gaten en slaat alarm wanneer er problemen zijn.