De Vespa is een tijdloos icoon dat al meer dan 50 jaar door Italië en veel andere Westerse landen rondrijdt. Met zijn elegant en nuttig ontwerp en perfecte functionaliteit is de Vespa het resultaat van een technologische revolutie die het ontwerp van de mobiliteit aan het einde van de vorige eeuw volledig teniet deed. Het is ontstaan uit een ontmoeting tussen twee grote persoonlijkheden, Enrico Piaggio, een bekwame ondernemer en Corradino D’Ascanio, een onmiskenbaar briljante ingenieur.
In de tijd van zijn geboorte vertegenwoordigde de Vespa een creatie die Italië moest helpen om uit de naoorlogse periode te komen. Maar het is veel meer geworden dan dat: het is de meest populaire en wijdverbreide scooter ter wereld. De geschiedenis is het verhaal van een Italiaanse icoon dat vanaf de naoorlogse periode tot op de dag van vandaag de wisselvalligheden van het land heeft meegemaakt.
Geboorte van de Vespa
In het voorjaar van 1946 werd een klein en extravagant tweewieler project bedacht. Het was een praktisch en voordelig voertuig dat vooral bedoeld was voor freelancers en vrouwen die uiteindelijk in staat waren om op een motor te rijden met een rokje aan zonder vuil te worden. Het zou “Paperino” heten, maar toen Enrico Poggi het voor het eerst zag, riep hij uit “Het lijkt op een wesp” (vespa in het Italiaans!).
En zo nam de scooter de naam Vespa aan: tachtigduizend lire was de prijs voor het bereiken van een droom van vrijheid aan 60 km/uur.
Na een korte periode begon een echte hausse: Italië raakte in de ban van de Vespa, die in enkele maanden tijd de concurrentie versloeg en zich op de markt vestigde.
Enrico Piaggio heeft veel aandacht besteed aan productcommunicatie. In de eerste reclameposter, die dateert uit 1946, is een vrouw die op de scooter zit, een werkende vrouw, afgebeeld. Het is een vertegenwoordiging met een “anticiperende” boodschap, in een specifiek historisch moment van het land, toen vrouwen nog maar net stemrecht hadden gekregen.
Ook de bioscoop heeft mee het succes ervan bepaald. Binnen enkele jaren werd de Vespa het symbool van het naoorlogse Italië en verscheen het in vele films en ansichtkaarten van Italië. Vooral een van de beroemdste scènes uit de film “Roman Holidays” van William Wyler waarin Audrey Hepburn en Gregory Peck op een witte Vespa door de straten van de hoofdstad Rome ronddwalen werd veelbesproken.
Het oorspronkelijke model
In april 1946 werd dit nieuwe, functionele en innovatieve voertuig voor het eerst aan het publiek gepresenteerd op de Golfclub van Rome. Het handelsmerk werd in reliëf gedrukt met een nieuw logo, ter vervanging van het vorige handelsmerk van de Piaggio-modellen. Vespa behaalde onmiddellijk succes, zowel in de media als bij het publiek, wat verrassend was maar ook scepsis opwekte. De eerste modellen werden verkocht via een klein dealernetwerk met prijzen variërend van 55.000 lire voor het basismodel tot 66.000 lire voor het luxe model.
Een meer recent model
Bij de veertigste verjaardag van de Giorgio Armani Foundation en de 130ste verjaardag van het bedrijf Piaggio, ondertekende Giorgio Armani de laatste versie van de Vespa 946, een exclusief model dat in zijn naam verwijst naar het geboortejaar van de scooter. Deze moderne versie herinnert aan de oorspronkelijke stijl van de Vespa. Het is niet alleen een synoniem van stijl, maar ook van technologie: de aluminium monoblokken, de elektronische stuur- en stabiliteitssystemen worden gecombineerd met een innovatieve viertaktmotor met elektronische injectietechnologie, ontworpen om het brandstofverbruik en de uitstoot tot een minimum te beperken.