Moderne auto’s beschikken over steeds meer rijhulpsystemen. Rijhulpsystemen zijn technische of elektronische hulpmiddelen, die het rijden voor de bestuurder gemakkelijker, soepeler en veiliger maken. Welke rijhulpsystemen kennen we tegenwoordig en kunnen we terugvinden in veel hedendaagse en nieuwe automodellen? Hieronder hebben we de belangrijkste moderne rijhulpsystemen voor je in kaart gebracht.
Autonomous Emergency Braking
Een van de hulpmiddelen in auto’s die steeds vaker voorkomen, is de het zogenoemde Autonomous Emergency Braking (AEB) systeem. Hierbij zijn er aan de voorzijde van de auto camera’s en sensoren ingebouwd, die de afstand kunnen inschatten en die samen met de snelheid kunnen verrekenen.
Lane Keep Assist & Lane Departure Warning
Na een dag hard werken kan het zijn dat je flink moe bent en de aandacht niet meer 100 procent bij het autorijden hebt. Een auto met een Lane Keep Assist System (LKAS) laat het stuur licht trillen als de auto uit de rijbaan raakt. Dat zorgt voor ervoor dat je even wakker geschud wordt en de auto tijdig kunt corrigeren. Het Lane Departure Warning System (LDWS) is een soortgelijk systeem, dat je kunt innschakelen of uitschakelen. Bij LDWS wordt je gewaarschuwd als de auto sneller dan 70 km/u rijdt en je uit de route raakt. Je krijgt bij LDWS altijd een hoorbaar en zichtbaar signaal als je van rijstrook wisselt. Dit is ook het geval als je een andere auto inhaalt.
Cruise Control met Stop & Go functie
Een ander steeds populairder wordend rijhulpsysteem is Active Cruise Control (ACC) met Stop & Go functie. Dit systeem wordt ook wel Adaptive Cruise Control, Autonomous Cruise Control of Intelligent Cruise Control genoemd en is een soort extra mogelijkheid die een standaard cruise control niet biedt. Hierbij reageert de auto in de cruise control op langzaam rijdend verkeer voor je. De auto past dan de snelheid aan, zodat je veilig afstand houdt tot je voorligger. Als het weer kan, versnelt je wagen weer naar de ingestelde maximumsnelheid.
High Beam Assist
In veel nieuwere automodellen is High Beam Assist (HBS) aanwezig, ofwel een automatisch groot licht assistentie. Hierbij varieert de auto op basis van detectie van tegenligger automatisch tussen groot licht en dimlicht. Dit is met name handig als het donker is en je als bestuurder weinig zicht hebt. Zodra er een tegenligger aankomt, gaat het groot licht eraf en wordt de aankomende automobilist niet door jouw koplampen verblind.
Dead Angle Sensor
Een populaire extra functie van veel nieuwere auto’s en ook vrachtwagens is de Dead Angle Sensor (DAS) of Blind Spot Assist (BSA), in het Nederlands de dode hoek detector genoemd. Via een camera bepaalt je auto of er in de dode hoek aan de zijkant van je auto een andere bolide rijdt. Als dat het geval is, wordt door middel van een geluidje of waarschuwingslichtje aangegeven dat het niet veilig is om van rijstrook te veranderen.
Park Assist System
Een Park Assist System (PAS) is inmiddels in veel auto’s de norm. Deze handige extra functie in auto’s helpt je via sensoren en detectiesystemen om in te parkeren. De moderne uitvoeringen van dit syteem parkeren je wagen zelf in, zonder dat je iets hoeft te doen. Bij andere, iets minder geavanceerde systemen moet je nog wel zelf gas geven, remmen en/of licht bijsturen.