Op 1 januari 2020 werd in Brussel een nieuwe mijlpaal bereikt in het kader van de uitbreiding van de lage-emissiezone-omstandigheden. Auto’s met een Euro 3-dieselmotor kunnen niet langer vrij circuleren op het grondgebied van het Brussels Gewest. Het gebruik van een Euro 3 dieselvoertuig is beperkt tot maximaal 8 dagen per jaar tegen betaling van een dagvergoeding van € 35. Als de vaste prijs niet wordt betaald, bedraagt de boete voor de inbreuk 350 €. Een boete die maximaal een keer per kwartaal kan worden opgelegd.
Dit verbod geldt niet voor de ring, maar voor alle auto’s, bestelwagens, bussen en vrachtwagens die op het grondgebied van de hoofdstad rijden. Oldtimers ouder dan 30 jaar en met een specifieke plaat genieten een vrijstelling. Het doel van de verharding is eenvoudig: het verminderen van de autovervuiling in de hoofdstad.
Er zijn 226.000 Euro 3 dieselvoertuigen in België
De Euro 3-norm is van toepassing op auto’s die tussen 1 januari 2001 en 1 januari 2006 in België zijn geregistreerd en die in wezen dieselvoertuigen zonder roetfilter zijn.
Hoewel het aantal auto’s dat door de beperkingen wordt getroffen sinds de inwerkingtreding van de lage-emissiezone in Brussel beperkt is, zal de komst van deze nieuwe normen gevolgen hebben voor een veel groter aantal auto’s. Febiac schat dat er in België ongeveer 226.000 Euro 3 voertuigen zijn ingeschreven, waarvan meer dan 16.000 Euro 3 dieselvoertuigen in Brussel en meer dan 73.000 auto’s in Wallonië. In 2025 zullen alleen dieselvoertuigen die voldoen aan de Euro 6-normen en Euro 3-benzine-voertuigen vrij kunnen rijden. De verscherping van de toegangsvoorwaarden tot de Brusselse wegen zal dus toenemen.
Maar het is niet alleen in Brussel dat de jacht op vervuilende auto’s voortduurt. Antwerpen heeft ook een Low Emission Zone (LEZ) met beperkte toegang voor de meest vervuilende categorieën van auto’s geïntroduceerd. Gent heeft ook een LEZ geïnstalleerd en andere Vlaamse steden overwegen om dit ook te doen. In Wallonië zal een vignet worden ingevoerd.
De Antwerpse lage-emissiezone is actief sinds 1 februari 2017
Deze geldt voor het hele grondgebied van de gemeente binnen de Ring R1. De controle wordt gedaan door camera’s en buitenlanders moeten zich registreren, behalve de Nederlanders. De voorwaarden zijn strenger dan in Brussel, omdat vanaf 1 januari 2020 alleen nog auto’s die voldoen aan Euro 5 voor diesel en Euro 2 voor benzine ongehinderd de stad kunnen binnenkomen.
Vanaf 2020 moeten Euro 4-dieselvoertuigen een vergoeding betalen om in Antwerpen te mogen rijden en worden alle Euro 3 of lagere voertuigen verboden.
Gent: ingevoerd op 1 januari 2020
Nieuw voor 2020 was dat Gent ook zijn lage-emissiezone introduceerde. Het omvat het gebied binnen de Ring R40 omvatten. De snelheid in deze zone is al beperkt tot 30 km/u. Auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die niet voldoen aan minstens de Euro 2-benzine- en Euro 5-dieselnormen mogen vanaf 1 januari 2020 niet meer in Gent rijden.
Hoe zit het ergens anders in het land?
In Wallonië kan elke Waalse gemeente vanaf 1 januari 2020 aan het Gewest voorstellen om een of meer lage-emissiezones op zijn grondgebied in te stellen. Deze maatregel kan lokaal, eenmalig of permanent worden genomen. Volgens een onderzoek van de VAB (Vlaamse Autoverbond) overwegen 15 steden en gemeenten serieus om een lage-emissiezone te creëren. Oostende, Kortrijk, Aalst, Mortsel, Willebroek, Boom, Mechelen, Leuven, Vilvoorde, Kraainem, Halle, Hasselt, Diepenbeek, Maasmechelen en Sint-Truiden zouden binnenkort kunnen beslissen om de luchtvervuiling op hun grondgebied te beperken.