Als je pleziervaarder wilt worden, maak je een slimme keuze. Niets is er fijner dan met je eigen boot of een gehuurd vaartuig lekker te genieten van de vele prachtige binnenwateren die België rijk is. Maar wat komt er allemaal bij kijken als je pleziervaarder wilt worden? Waar moet je zoal rekening mee houden?

Moet ik wel of geen vaarbrevet hebben als pleziervaarder?
In principe is een brevet in België niet verplicht als je boor langzamer dan 20 km/u vaart. Haalt jouw boot een snelheid van meer dan 20 km/u, of als je vaartuig langer is dan 15 meter, dan moet je over een brevet beschikken als je op de Belgische binnenwateren vaart. Deze verplichting geldt vanaf 2022 ook op zeewateren. Je kunt in België een brevet halen als je zestien jaar of ouder bent. Het eerste vaarbrevet dat dan behaald kan worden, is het zogenoemde Beperkt Stuurbrevet. Dit is een basisbrevet. Heb je dit brevet binnen, dan kun je stapsgewijs doorgaan voor de andere vaarbrevetten die in België gebruikt worden, namelijk het Algemeen Stuurbrevet, de Yachtman en de Yachtnavigator.
Een boot huren of kopen?
Als je regelmatig wilt gaan varen en over voldoende kapitaal beschikt, is de aankoop van een mooie boot het beste dat je kunt doen. Doe dit goed voorbereid en koop je boot via een betrouwbare aanbieder. Als beginnend koper van een plezierboot kun je het beste iemand inschakelen, een bootmakelaar, om de aankoop van een geschikte boot voor jou te begeleiden. Een huurboot is verstandig als je niet het hele jaar wilt varen, maar alleen periodiek of incidenteel een tochtje met je schip wilt maken.

De belangrijkste vaarregels binnen de Belgische pleziervaart
Er zijn binnen de pleziervaart diverse geschreven en ongeschreven gedragsregels. Deze moet je natuurlijk goed kennen voordat je met een boot het water op gaat. Voor alle regelgeving en vereisten kun je de website van de Vlaamse Pleziervaart Federatie (VPF) raadplegen. Hieronder vatten we de belangrijkste regels kort voor je amen. Een van de basisuitgangspunten is dat je boot idealiter een herkenbare vlag moet hebben. Op de Belgische binnenwateren is dat niet verplicht, maar vaar je op internationale wateren, zoals op zee, dan moet je zeker aan vlagvoering doen. De vlag moet aanduiden uit welk land je komt. Een tweede regel is dat je in principe zoveel mogelijk rechts houdt op het water, dat kleine vaartuigen wijken voor grotere boten en dat bedrijfsmatige vaartuigen voorrang hebben boven plezierboten. Bij het stilliggen in sluizen geldt dat de motor afgezet dient te worden. Verder mag de marifoon, waarmee op het water gecommuniceerd kan worden, alleen gebruikt worden als dit nodig is. Voorts is het bij het varen van een boot in Belgische wateren van belang om hoffelijk te zijn waar dat kan. Voorkom het veroorzaken van grote golven en kijk regelmatig achterom of je motor niet te veel zuiging en golfslag veroorzaakt. Is dat wel het geval, minder dan vaart.
Denk ook aan andere pleziervaarders en aan de omgeving
Aanleggen bij private aanlegsteigers en havenplekken mag je als pleziervaarder alleen doen als je daarvoor toestemming hebt. Help andere schippers als ze in nood verkeren, bijvoorbeeld door een boot zonder motor op sleep te nemen in de haven of bij een sluis. Vergeet verder niet om de natuurlijke omgeving, zoals oeverriet en grasbermen, te ontzien, door hier op ruime afstand langs te varen. Alvast veel vaarplezier toegewenst!