Wie denkt dat HD of BMW de sterkste motor onder ’s werelds sterkste motoren is, heeft het goed fout. Deze eer is weggelegd voor de Rocket 3 van het Britse merk Triumph. De 2500cc cilinderinhoud is groter dan de meeste voertuigen en met een trekkracht van 221 Newtonmeter bij vierduizend toeren laat hij de concurrentie ver achter zich. Met hun 1900cc komen zelfs de krachtige Indians en HD’s slechts in de buurt en de BMW R1250, het allernieuwste wegmonster, legt het ook af met zijn 1800cc.
Niet voor watjes
Met uitlaten die bijna even dik zijn als bovenarmen van een stoere havenarbeider, en de 167 pk, is de nieuwe Triumph Rocket 3 (Niet III zoals voorheen) geen speelgoed voor onervaren piloten. Met een topsnelheid van meer dan 235 km per uur is rijervaring, zelfzekerheid en behendigheid een absolute must. Zelfs de Ducati Diavel, die ‘slechts’ 159 pk bezit en waarvan meer dan 35.000 exemplaren een eigenaar vonden, moet het onderspit delven tegen deze oersterke Triumph.
Slanker én sterker dan voorheen
Wie kiest voor de Naked Roadster Rocket 3R of de Power Tourmachine Rocket 3 GT, weet wat hij tussen de benen heeft. Met een gewicht van nog geen 300 kg. is hij zo’n 40 kg. slanker dan zijn voorganger. Het verschil in gewicht is te wijten aan het aluminium frame waar voorheen gezworen werd bij een stalen frame.
De naar voor geplaatste en verstelbare voetsteunen, het lagere zadel en rugsteun voor de passagier én een stabiel schermpje boven de LED koplampen, zorgen ervoor dat deze machine het uitzicht van een cruiser kreeg. De tankinhoud is kleiner dan bij zijn voorganger en met 18 liter benzine is zijn dorst gelest voor een slordige 240 km.
Grootste motorblok ooit
Vijf upgrades waren nodig om de zware baanmotor om te vormen tot een luxe tourcruiser. Ook aan het milieu werd gedacht bij het vervaardigen van deze krachtige Brit waardoor hij met gemak de Euro5 norm haalt door minder, en vooral minder schadelijke, uitlaatgassen. Net zoals bij het vorige model staan de drie cilinders, die elk 819cc bevatten, rechtop en achter elkaar onder de benzinetank. Dit verzekert de Triumph Rocket 3 van de eerste plaats als het gaat om grootste en indrukwekkendste motorblok ooit geplaatst in een fabrieksmotor.
Oerdegelijk rijplezier
Met twee uitlaten aan de rechterkant en één links, geeft de motor een krachtig en hees brullend geluid. Door een uitzonderlijke bekrachtiging is de machine opvallend zacht te schakelen. De relatief lage zitpositie en het wijdlopende stuur zorgen ervoor dat deze krachtige telg van Triumph makkelijk in de hand te houden is. Door zijn groot trekvermogen met een breed toerental, kun je lange tijd in dezelfde versnelling blijven hangen. Wel zo nu en dan een oogje gooien op de kilometerteller want dit schip gaat wel eens sneller dan je zou verwachten. Draai je aan het gas bij 2 tot 5000 toeren, voel je echt de kracht die deze machine in huis heeft en schiet hij vooruit als een pijl uit een boog. Vooral bij lange ritten en inhaalmanoeuvres zorgt zijn kracht voor het ultieme rijplezier.